Klocki hamulcowe – element wyposażenia układu, którego nie można lekceważyć

Czy zdarzyło Wam się kiedyś mieć problemy z hamowaniem? Nie mówimy tutaj o całkowitym jego zaniku, ale o słabszych hamulcach, które przysporzyły Wam nie lada strachu? Jeżeli tak się stało, zapewne od tego czasu, przed otwarciem sezonu motocyklowego sprawdzić cały układ hamulcowy i nie tylko. I słusznie, bo tylko po kontroli powinniście mieć prawo wyjechać na drogi.

O czym pamiętać podczas rutynowego sprawdzania motocykla? Czego szukać, kiedy odwiedzimy pobliski sklep internetowy? Jakie akcesoria motocyklowe powinny przykuć naszą uwagę? O tym postaramy się Was poinformować w dzisiejszym artykule.

Klocki hamulcowe – nie zapomnij ich wymienić

Zapewne nie raz zdarzyło Wam się zauważyć, że prowadzona przez Was maszyna ma problemy z hamowaniem. Czy zastanawialiście się wówczas, co mogło być tego przyczyną, czy po prostu odstawiliście motocykl do mechanika, który zajął się całą sprawą?

Otóż najczęstszym problemem są klocki hamulcowe, które zużywają się dość szybko, jeśli zamontujemy zbyt słabe elementy. Jak możesz się bowiem spodziewać – klocki podczas pracy ulegają ścieraniu. Jeżeli zatem nie wymienimy ich odpowiednio wcześnie, mogą przysporzyć nam nie lada kłopotów. Na co zatem zwrócić uwagę?

Skup się na tym, w którym roku został wyprodukowany Twój motocykl. Może bowiem okazać się, że jeżeli należy do tych starszych modeli, znajdziesz w nim klocki organiczne – nie posiadające okładziny. Nie oznacza to jednak, że nie możesz ich wymienić właśnie na te z okładziną. Wręcz przeciwnie – nawet powinieneś to zrobić. Dlaczego? Otóż okazuje się, że te organiczne mają ograniczoną moc hamowania. Jeżeli zatem wymienisz je na te z okładziną, automatycznie zwiększysz moc tego manewru. Ważne, abyś użył klocków sintermetalowych, czyli posiadających spieki metalowe – siła będzie nieporównywalnie większa.

Zastanawiasz się, co zatem z tarczami? Skoro do tej pory współpracowały z klockami organicznymi, czy je również będziesz musiał wymienić na inne? Otóż nie, tarcze możesz pozostawić takie same, chyba, że w układzie odnajdziesz tarcze żeliwne. Te będzie trzeba wymienić. Jeżeli pozostawisz stare tarcze, przygotuj się na głośniejszą pracę układu. Nie martw się jednak, nie oznacza to żadnej usterki, a jedynie większą skuteczność hamowania, szczególnie przy bardziej dynamicznej jeździe.

Pamiętaj także, że nawet jeśli masz świeżo wymienione klocki, jednak miały one styczność z olejem, niestety także będziesz musiał je wymienić. Jak możesz spodziewać się – olej jest śliski, co oznacza, że jeżeli dostanie się na klocki i tarcze, znacznie zmniejszy się siła układu hamowania.

Dodaj komentarz