Hamulce – jedna z ważniejszych części motocyklowych. Jak o nią zadbać?

Jeżeli choć raz jechałeś na motocyklu, nieważne czy sam go prowadziłeś, czy byłeś pasażerem, z pewnością zauważyłeś jak szybko kierowca jest w stanie go rozpędzić. Dlaczego tak się dzieje?

Otóż w motocyklach umieszczane są mocne silniki. W połączeniu z niewielką masą, dają przyspieszenie, o którym wielu z Was nie śniło. Wielu motocyklistów, czując wspomnianą prędkość, często zapomina o bezpieczeństwie. Przykre, ale jakże prawdziwe. Warto pamiętać o tym, że życie mamy jedno i czasami wspomnianą prędkość wytracić. Dlatego tak ważne są sprawne hamulce. Jeżeli nie jesteś pewien, czy Twój układ hamulcowy jest w pełni sprawny, warto odwiedzić warsztat, w którym zbadają tę sprawę. Jeśli okaże się, że coś jest nie tak, niestety będziesz musiał odwiedzić sklep motocyklowy, w którym nabędziesz odpowiednie części. Nie traktuj tego, jak przykrej kary. Chyba wolisz być sprawnym fizycznie i mieć pewność, że podczas kolejnej przejażdżki nic Ci się nie stanie?

Co zrobić, aby układ hamulcowy motocykla działał poprawnie?

Układ hamulcowy jest ważny nie tylko w samochodach,ale także w każdym pojeździe, który rozwija prędkość, w tym także w motocyklach. Aby zrozumieć, dlaczego układ hamulcowy jest tak ważny, opiszemy poniżej z czego się składa i za co odpowiada.

Jakie akcesoria motocyklowe wchodzą w skład układu hamulcowego motocykla? Otóż możemy znaleźć w nim:

  • w zależności od układu – dwa albo trzy zaciski hamulcowe; jeśli posiadasz starszy motocykl, zamiast zacisków możesz spodziewać się w swoim układzie bębna;
  • klocki hamulcowe;
  • pompy hamulcowe, które wyposażone zostały w specjalne dźwignie oraz przewody hamulcowe;
  • dwie lub trzy tarcze hamulcowe;
  • płyn hamulcowy
  • opony. Tak, opony również należą do układu hamulcowego, bo to dzięki nim i odpowiedniemu bieżnikowaniu gumy, z której zostały wykonane, motocykl po naciśnięciu hamulca wytraca prędkość.

Jak odbywa się proces hamowania? Mechanizm nie należy do skomplikowanych. Po naciśnięciu hamulca, cała siła hamowania jest przenoszona na koła poprzez obręcze, zaś te przenoszą ją na nawierzchnię. Co ciekawe, a właściwie bardzo ważne – powierzchnia styku opon z nawierzchnią najnowszych modeli motorów jest o wiele mniejsza, niż dłoń dorosłego motocyklisty.

Jeżeli zatem założyłeś nowe opony, a Twój motocykl nie zwalnia tak, jak powinien, wiedz, że coś się dzieje. Ważnym jest wówczas, aby dokładnie sprawdzić układ hamulcowy maszyny. Wiadomo bowiem, że przy sprawnym sprzęcie o wypadek i tragedię nie trudno, a tego każdy chciałby uniknąć.

Gdyby okazało się, że to hamulce są spowalniaczami całej konstrukcji, zaś siła hamowania nie jest odpowiednia lub po prostu nie spełnia Twoich oczekiwań, musisz koniecznie zająć się układem hamulcowym maszyny. Jeżeli lubisz majsterkować, znajdź poradnik, który pomoże Ci samodzielnie wyregulować hamulce do pożądanego efektu. Jeżeli jednak uważasz (co jest słuszne), że Swoim motocyklem powinien zająć się fachowiec, nie zwlekaj – oddaj maszynę w odpowiednie ręce. Wybierając ten drugi sposób, Tobie pozostaje jedynie sprawdzić po remoncie, czy układ hamulcowy będzie spełniał Twoje oczekiwania.

Pamiętaj – nie lekceważ usterek w swoim motorze. Zaniedbanie może Cię bowiem dużo kosztować. Wypadek, to nic przyjemnego. Warto zatem zadbać o to, aby unikać go w każdym momencie. Pomyśl o tym, kiedy będziesz wsiadał na swój motocykl. Hamulce musisz mieć sprawne!

Dodaj komentarz